Home
Fandomy』 『Povídky』 『Fanfikce』 『Recenze』 『Překlady』 『Admin』 『Akce a soutěže』

neděle 2. července 2017

|| Multirecenze || Marťan

The Martian


Kniha

Image result for marťan kniha



Autor: Andy Weir
Rok vydání knihy: 2014
Počet stran: 342
Nakladatelství: Knižní klub
Pohled, ze kterého je kniha psaná: Markův pohled, zaznamenávaný jako deníkové záznamy, poté pohledy ze třetí osoby z prostředí NASA a Hermesu.
Proč jsem knihu četla?
Táta mluvil o filmu, a tak jsem zašla do knihovny, a hádejte, co nevidím! Marťan! Vytáhla jsme ho z regálu a s názorem, že to musí bejt sakra dobrej matroš, jsem si ho půjčila a ani jednou jsem svého rozhodnutí nelitovala >w<



Film

Image result for the martian

Rok vydání filmu: 2015
Hlavní postavy:
Mark Watney
- herec Matt Damon
Poté mezi důležité postavy řadíme posádku Aresu 3 a další lidi na Zemi, Mark je však nejdůležitější :D
A další...

Režisér: Ridley Scott

Proč jsem si film vybrala?
Táta o tom dost mluvil, říkal, že je to dobrý. Po tom, co jsem i viděla trailer, jsem si řekla, že to fakt působí zajímavě, a tak jsem si nejprve půjčila knihu. Ale ještě dřív, než jsem se do ní začetla, jsem zjistila, že to dávají na HBO, a tak jsme si to hezky já, mamka a sestra pustily. Možná byla chyba, že jsem si nejdřív nepřečetla knihu, ale i tak jsem ráda, že jsem film mohla vidět ^^

Série: ---
Žánr: Sci-fi, adventure, drama



Příběh:
Mark Watney. Zprvu poněkud ❝bezvýzbamný❞ astronaut, který v programu Ares 3 provozoval botaniku a inženýrství. Bohužel, nedlouho po příletu Aresu 3 na Mars zastihne posádku obrovská bouře, při které přijde Mark o život. Tedy... Ne úplně. Jedna z antén, která se odtrhla, probodla jeho skafandr a s ním i přístroj, který vysílal informace o jeho životních funkcích zbytku posádky. Prostě smůla. A navíc se posádka musí vrátit zpátky na Hermes, loď na oběžné dráze Marsu, kterou přiletěli - tudíž na něj odlétají z povrchu Marsu pomocí odletového modulu a zdánlivě mrtvého Marka nechávají na povrchu, jelikož neměli čas se k němu dostat.
Avšak Mark Watney nezemřel. Zůstal zcela sám na naprosto opuštěné planetě a když byl zpět při vědomí, Hermes už nemohl spatřit. Zprvu si byl zcela jist, že jej čeká jistá smrt, jen trochu pomalejší, než si zbytek posádky myslí. Naštěstí tu po jejich výpravě na Mars zůstalo spoustu věcí - ❝příbytek❞ zvaný Hab, kde mohl najít nejen jídlo, ale i recyklátor vody, oxygenátor, a nedaleko od Habu by mohl najít pojízdný, funkční rover a solární panely. Nakonec se to nezdá tak hrozné a v Markovi svítá plamínek naděje. Avšak jak se spojí se Zemí? Jak si obstará jídlo na ty roky, které tu bude muset přečkat, než si ho ze Země všimnou? Teoreticky by mohl odletět s další výpravou na Mars, Aresem 4, musel by však přežít minimálně čtyři roky na nehostinném povrchu Marsu.
Jak jde čas, z Marka se stává první pěstitel plodin na Marsu, a k jeho štěstí si ze Země všimli, že teoreticky musí někdo očišťovat solární panely od usazujícího se prachu, a tak pomocí družic zjistili, že Mark skutečně žije. Tato zpráva se veřejností šíří rychleji, než by kdo čekal, a NASA začíná vymýšlet způsob, jak jej zachránit, anebo mu alespoň poslat zásoby potravin.
Podaří se Markovi přežít na Marsu i poté, co mu exploduje Hab a mráz Marsu spálí každičkou jeho rostlinu? Dokáže se dopravit k Pathfinderu, kde nalezne přístroj pro komunikaci se Zemí? Přežije i poté, co se raketa, která mu měla poslat zásoby potravin, rozletí na kousky? 

Osobní pocit:
OH MŮJ BOŽE.
Tohle je jeden z těch případů, kdy je kniha mnohem lepší, než film. Alespoň dle mého názoru, protože jsem z knihy vyčetla víc, dozvěděla jsem se další a další informace, které jsem ve filmu patrně ani nezahlédla.

A TA KNIHA, I TEN FILM, OBOJÍ TO BYLO TAK MOC SUPER.
Nedávno jsem se dostala k filmu, kde měl muž přežít v cizí dimenzi rok. Sám. Bez ničí pomoci. A po shlédnutí Marťana mi tamten film přišel jako hrozná blbost. Hrozně nerealistická blbost, v porovnání s Marťanem.
BYLO TO FAKT HROZNĚ SUPER A JÁ TO DOPORUČUJU.
A podle mého názoru byste si spíš měli přečíst knihu... Určitě je zábavnější, než film :D A dám za pravdu Ticci Jirkovi, který mi řekl, že ❝se mu hrozně líbí Markův smysl pro humor❞ (anebo tak nějak to znělo :DD).
Ne, vážně, Mark ztvárněný v knize je fakt super člověk xD
❝Mám pocit, že zatím to vychází. Ale kdo ví? Vidím to v živých barvách: v jedné ruce držím mapu, druhou se drbu na hlavě a snažím se přijít na to, jak jsem skončil na Venuši.❞

Ale teď vážně, tato kniha předčila veškerá má očekávání a já jí jsem stále ohromená, a film byl stejně skvělý, výborně zpracovaný a prostě... Nemůžu si pomoct, ale takovýhle rating si tato kniha zaslouží:

  11/10

2 komentáře:

  1. Viděla jsem film a ten byl luxusní. Souhlasím, úžasný kousek. ^^^
    A asi jsem blbá, ale nemohu najít ChG překlad. .-. Ráda bych si ji znovu přečetla a vůbec... nevíš, kdo překládal Apple sweet massagre (či jak se to jmenovalo)?
    Děkuju. Nuf!

    OdpovědětVymazat
  2. Oi, bro, good recenzia QwQ
    Aspoň viem čo prečítať na čítateľský denník do školy :D
    So thankyaaaaa XD

    OdpovědětVymazat